Jangan Makan Sushi!

Saturday, September 27, 2014 Unknown 0 Comments

Menjadi rival di media sosial yang penggemar sushi dipenuhi cacing atau ulat dalam badan. Kejadian tersebut memang benar, cacing tersebut asalnya dari ikan salmon yang terdapat pada sejenis sushi iaitu shashimi.

Biasanya, jenis makanan ini dilihat sebagai sihat dan selamat. Malah, ramai individu memilih untuk memakan sushi di tengah hari atau makan malam, kerana mereka percaya bahawa itu pilihan yang lebih sihat. Tetapi kita perlu tahu risiko-risiko yang berkaitan dengan jenis tertentu masakan.

Keracunan merkuri
Tuna adalah terkenal dengan kandungan merkuri yang tinggi, dan ini adalah jenis ikan yang paling kerap digunakan untuk membuat sushi. Neurotoksin A, merkuri boleh melampiaskan malapetaka di badan dan khususnya di dalam tuna, ikan todak, marlin dan yu. Beberapa gejala keracunan merkuri termasuk penglihatan; kemerahan seluruh badan; ketidakupayaan untuk menyelaras pergerakan; pertuturan, pendengaran dan kesukaran berjalan; dan kelemahan otot.

Parasit
Pengamal kesihatan mengesyorkan makanan laut perlu di masak untuk mengelakkan penyakit bawaan makanan. Apabila makan sushi, anda memilih untuk untuk makan ikan mentah dan boleh mendedahkan diri kepada pelbagai jenis virus, bakteria dan parasit. Parasit, khususnya, adalah biasa dalam sushi yang tidak disediakan mengikut piawaian yang ditetapkan. Parasit ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan, menjadikan mereka yang terjejas agak sengsara selama beberapa hari. Beberapa gejala parasit yang termasuk rasa loya, cirit-birit, muntah dan pengusiran cacing pita. Tambahan pula, parasit boleh membuat banyak rasa sakit di bahagian abdomen, kerana mereka boleh merosakkan lapisan perut, usus dan elemen-elemen lain saluran penghadaman.

Jadi boleh ke makan sushi?
Tak dinafikan terdapat banyak manfaat kesihatan yang sushi tawarkan. Biasanya bahaya yang didapati hanya beberapa jenis gulungan sushi yang boleh menyebabkan masalah kesihatan. Kita kena pastikan sushi yang hendak dimakan disediakan dengan kemas dan dengan bahan-bahan yang bersih supaya kita tak perlu menderita melalui keracunan merkuri, mempunyai cacing parasit dan lain-lain penyakit.

0 Responds:

Please feel free to leave a comments and subscribe to follow up.